Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.08.2008 12:51 - По следите на едни милиарди евро за транспорт в България...
Автор: europata Категория: Политика   
Прочетен: 745 Коментари: 0 Гласове:
0



Вестник "СЕГА" успя да прати в смут цялата тройна коалиция, публикувайки писмото от генералния директор на ГД "Регионална политика" Дирк Анер относно спирането на изплащането на проекти, по които бенефициент е Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ). Причините са ясни: съмнения за "значителни недостатъци в системите за управление и контрол" и конфликт на интереси при изпълняването на проекти. Ето защо биват спрени авансовите плащания от Кохезионния фонд по два проекта - изграждането на магистрала "Люлин" - (от околовръстния път на столицата до пътен възел Даскалово), както и по споразумение за Техническа помощ за изготвяне на пътни проекти за транспортни коридори през България.

В голямата суматоха от писмото, изпратено на 22 този месец, се чу едно крайно твърдение, че Брюксел е спрял с това писмо парите по цялата Оперативна програма "Транспорт". Всъщност това още не е станало, най-малкото поради две причини - първо, защото има процедура, която да "спре" финансирането и второ - защото Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) не е единственият бенефициент по програмата. Тези два факта като че ли убягнаха на мнозина в последните дни и докато чисто технически спирането на парите на ФРПИ от страна на Брюксел е въпрос на време (Комисарят по Регионална политика Данута Хюбнер трябва официално да се разпореди), то не е ясно все още дали ще се спрат изцяло парите по ОП "Транспорт". Ако само се спре мярката от програмата, определена за ФРПИ, то останалите бенефициенти ще бъдат в правото си да кандидатстват за финансиране.

В оперативната програма бенефициенти, освен Фонд "Републиканска пътна инфраструктура", са и НК "Железопътна инфраструктура", община София, Изпълнителна агенция за проучване и поддържане на река Дунав, ИА "Морска администрация". Но къде се вписва пътният фонд в оперативната програма? Става въпрос за "Приоритетна ос - Развитие на пътната инфраструктура по Транс-европейски и основните национални транспортни оси". Целта на приоритета, както е записано в самата програма, е да изгради и развие основната пътна инфраструктура от национално, Транс-гранично и европейско значение. С други думи - заложено е да се финансира изграждането на нови, рехабилитация и модернизация на вече изградени магистрали, първокласни и второкласни пътища с национално значение. Интересното в случая е, че се предвижда до 2013 г. да бъдат построени 537,7 км. автомагистрали, а рехабилитирани първокласни пътища - 880 км.

Средствата, които за момента губим, са в размер на 791,6 милиона евро, като общата сума само по този приоритет, заделена от програма "Транспорт", е малко под 1 милиард евро, като в тази сума се включва и националното съ-финансиране, което е 197,9 милиона евро. Въпросът е, че останалите обещани пари от Брюксел по програмата - около 831 милиона, все още не са блокирани. Ето защо твърденията, че всичките пари са спрени, са прибързани и неточни поне към дадения момент. Останалите бенефициенти все още не са пострадали от проблемите във фонда, но и програмите за кандидатстване за тях са забавени. Очакват се първите покани за предложения да се подават най-рано в края на годината, като за ФРПИ са заделени за тази година по два проекта 64 милиона евро, от които 80 % са помощ от ЕС. В същото време не трябва да пренебрегваме и факта, че писмото се появи в ежедневник, без да е било преди това представено официално от Министерството на финансите или Министерски съвет.      



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: europata
Категория: Политика
Прочетен: 33775
Постинги: 14
Коментари: 28
Гласове: 65
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930